Jeśli ktoś interesuje się wykorzystaniem mediów społecznościowych w finansach, z pewnością trafił chociaż raz na stronę prowadzoną przez Christophe Langois – Visible Banking. Christophe od kilku lat śledzi poczynania banków, ubezpieczycieli i domów maklerskich na całym świecie, prowadząc jedyną w swoim rodzaju kronikę. Obserwując na bieżąco, jak sektor finansowy radzi sobie z wyzwaniami i szansami stworzonymi przez narodziny Facebook’a i Twittera miał niepowtarzalną okazję stworzenia uniwersalnego poradnika… i w końcu tę okazję wykorzystał.
Dzięki uprzejmości Ashwina Rattana z Searching Finance miałem okazję zapoznania się z książką Christophe’a jeszcze przed premierą. „A Practical Guide to Social Media in Financial Services” spełnia obietnicę zawartą w tytule – jest przewodnikiem po okazjach i pułapkach stwarzanych przez media społecznościowe. Co więcej, przewodnik ten czyta się lepiej niż typowy poradnik. Autor nie ogranicza się do wypunktowania najważniejszych elementów (chociaż w tekście jest mnóstwo różnego rodzaju checklist i innych gotowych do wykorzystania wzorców), ale sięga również do swoich archiwów i prezentuje kilkanaście studiów przypadku z bliższej i dalszej przeszłości.
Osobiście najbardziej zainteresowały mnie przykłady porażek – zamkniętych społeczności tworzonych przez banki. Casus banku Fortis i jego inicjatywy Join2Grow (portal społecznościowy dla przedsiębiorców) pokazuje, że nie zawsze bycie pionierem się opłaca. Dziś instytucje finansowe korzystają przede wszystkim z możliwości stwarzanych przez platformy takie jak Facebook, chociaż chętni by budować własne „społecznościówki” nadal się pojawiają (patrz Giełdokracja.pl domu maklerskiego BZ WBK).
Gorąco zachęcam, żeby zapoznać się z książką i odwiedzać Visible-Banking.com. Christophe jest też aktywny na Twitterze oraz na FB i zawsze z wdzięcznością przyjmuje informacje o nowych inicjatywach na styku social media i finansów.